Back and Forward: De kunst van het rangschikken

Waarschijnlijk heeft ieder kind parallel aan de eerste verkenningsstappen
van de omvangrijkheid van de wereld wel eens het volgende spelletje gedaan: 

Ik zit op mijn stoel >  aan het 4de tafeltje > op de achterste rij > in het klaslokaal >
in de linkervleugel > op de eerste verdieping > in het schoolgebouw > aan de
Schoolstraat > in de wijk Zandberg > in Breda > in Noord-Brabant > in Nederland >
in de Benelux > in Europa > op de wereld > in het Heelal.

Nu ik ontwerper ben begint mijn oriëntatie juist vaak in het ‘heelal’. Op basis van gesprekken met mijn opdrachtgevers en een strakke briefing kom ik vervolgens aan in ‘één land’ vol informatie. Analytisch en nauwkeurig pel ik alle informatie tot in de kern ‘van klasstoelen’ af. Om vervolgens te onderzoeken welke informatie bij elkaar ‘in de klas’ kan komen, op welke ‘verdieping’, in welk ‘gebouw’, in ‘welke ‘straat’ enzovoorts. Met andere woorden: dat de informatie op een locatie komt waar men die verwacht.

Stel je het volgende voor: als je in het huis van een wildvreemde een rol aluminiumfolie zou moeten zoeken. Zul je deze waarschijnlijk niet in een kledingkast op de slaapkamer gaan zoeken. Sterker nog waarschijnlijk zal je zoektocht rondom het gootsteen kastje in de keuken beginnen… waar of niet?

Het lijkt zo evident dat spullen op de juiste matruska plek opgeborgen worden, anders kan niemand ze terug vinden, dan raken ze zoek. Toch lijken mensen zich hier minder bewust van te zijn als het om informatie gaat. Op hoeveel sites is het tevergeefs zoeken naar zoiets eenvoudigs als adresgegevens? Of klaagt een ondernemer dat er geen reacties op zijn advertenties komen. Zonder zich daarbij af te vragen of hij zijn advertenties wel op een locatie heeft geplaatst waar zijn doelgroep deze zal vinden.

Mocht je nu de weg kwijt zijn in je eigen communicatie...
volg eenvoudigweg deze route en alles komt goed!

Babs Baay / Art-Director 


Deze column werd op 04 februari 2013 op de site van CreatiefZuid gepubliceerd.