Mediamens: wie ben jij en waar zijn zij?

Als jij een verlegen muurbloem bent: ga je dan naar een netwerkborrel of kun je je tijd beter besteden aan het voorbereiden van één goed telefoongesprek? Het lijkt een evidente vraag. Maar het is heel belangrijk om jezelf als zzper en daarmee je bedrijf te kennen, voordat je tijd en energie in het verkeerde kanaal gaat investeren. Waar komt jouw boodschap het sterkste over en waar heeft deze voor jou het grootste (lees effectiefste) bereik?

Zo bedacht ik mij toen ik me weer schromelijk aan mijzelf irriteerde omdat ik mijn eigen website nog steeds niet had aangepast. Maar is dat voor mij eigenlijk wel zo erg als ik aanvankelijk dacht? Want een betere beschouwing van mijn opdrachtgevers leerde me: dat ik ze stuk voor stuk allemaal persoonlijk heb leren kennen! Al dan niet met mijn portfolio onder de arm. Daarmee zeg ik niet dat een website, sociale netwerk accounts en andere media-uitingen niet relevant voor mij zijn, zéér zeker niet. Want als ze mij ontmoet hebben vormt dát vaak de prikkel om mijn website te bezoeken. Deze en andere communicatiemiddelen zullen dan wel congruent moeten zijn.

Hoezeer kennis én keuze van het juiste medium voor jouw boodschap verschil kan maken mag blijken uit het tv-debat tussen presidentskandidaten Nixon en Kennedy in september 1960. Kennedy’s vader wist als eigenaar van diverse filmstudio’s als geen ander hoe hij zijn charismatische zoon letterlijk het beste uitgelicht kon laten worden. Nixon onderschat de impact van het tv-debat en de kracht van beeldvorming: hij is ongeschoren en bleek en is niet eens de make-up in geweest!. Hij komt broos over naast de gebronsde goedlachse John F. Kennedy, die het tv-debat - dat door miljoenen gevolgd wordt - glansrijk wint. Dat Nixon bij de radioluisteraars als winnaar uit de bus komt, mag een schrale troost zijn; hun aantal valt in het niet bij de tv-kijkers.

Ga dus bij jezelf na waar jouw persoonlijke kracht ligt, waar jouw opdrachtgevers zijn en via welk kanaal JIJ daar kunt komen. Is dat massacommunicatie of interpersoonlijke communicatie? Via je website, een tweet, een life-presentatie, een handgeschreven brief of lidmaatschap van een club? Leg jouw focus op het kanaal waarmee jij jouw ‘kiezers’ over de streep kunt trekken! Want ‘Alleen wie het aandurft om te falen, krijgt de kans om te slagen.’ (J.F.Kennedy, 1917 - 1963).

Babs Baay / Art-Director

 

Deze column werd op 12 juli 2011 op de site van CreatiefZuid gepubliceerd.